Læs også: 10 tips til at sove i telt om vinteren

Før sengetid

Væskebalance

Sørg for at have styr på væskebalancen og have indtaget nok energi. Det er hårdere for kroppen at opretholde en god kropstemperatur, hvis du er dehydreret og sulten. Så spis og drik rigeligt.

Forvarm dig selv og din sovepose

Når du sover udenfor i kolde omgivelser, kan det være en god idé at hæve din kropstemperatur lige inden du ligger dig til at sove. Du kan hæve din kropstemperatur ved at lave lidt let træning/fysisk aktivitet. Men gør det ikke for galt. Du vil gerne undgå at ligge dig svedende og fugtig ned i soveposen.

Du kan også forvarme din sovepose. Det gør du ved at opvarme noget vand og hælde det i en aluminiumsflaske, som du ligger ned i fodenden af din sovepose 30-60 min før du ligger dig til at sove.

Mens du sover

Luftmadras eller liggeunderlag

Hav en god luftmadras eller liggeunderlag til at sove på. En rigtigt stor del af kulden i et telt kommer fra jorden.

Viden:

Isoleringsværdien i liggeunderlag eller luftmadrasser til udendørs brug måles i R-værdi. R-værdi er en industristandard, som beskriver hvor meget termisk modstand et givet liggeunderlag vil have. Det betyder med andre ord. Desto højere R-værdi, desto bedre beskytter liggerunderlaget dig mod varmen.

R-værdi i liggeunderlag

  • 0-2: Vil fungere til camping på varme dage
  • 2-4: Fungerer til 3-seasons brug
  • 4-6: Til vintercamping (skal du sove på sne anbefaler vi R-værdi på 5+)

Tøj

Hvis det er koldt, så kan det anbefales at sove i deres baselayer, samt med hue, handsker og sokker. Jeg foretrækker at tage godt med tøj på til kolde nætter. Det er nemmere at regulere temperaturen nedad (f.eks. ved at åbne soveposen eller tage lidt tøj af) end det er at få varmen igen, hvis du først er blevet kold. Det er bedst at sove i skiundertøj af uld, da dette holder dig varm, selv hvis det bliver fugtigt.

Obs. Det er effektivt at tørre sokker, handsker, inderstøvler mv. i soveposen, men det gør også natten koldere!
vinter-camping-5

Liner

Brug en inderpose til soveposen. Den behøver ikke at være tyk eller noget. At have et ekstra tyndt lager øger temperaturen med et par grader inde i soveposen. Og det kan sagtens være forskellen på en komfortabel eller en kold nat.

Efter du vågner

Hvis du har tørt vejr om morgenen er det en god idé at hænge soveposen op til tørring. Så har du en tør, og varmere, sovepose til næste nat.

Håber at du kunne bruge disse tips til at få en varmere og mere komfortabel nat i soveposen!