Inden du starter i parken

Inden du starter i parken er det først og fremmest vigtigt, at du får styr på dit skiløb på pisterne. Bliv så komfortabel på ski, at du ikke længere tænker over om du kører på blå, røde eller sorte pister. Dernæst er det vigtigt at anskaffe sig det helt rigtige udstyr for at få den bedst mulige førstegangs oplevelse ud af parken. Som udgangspunkt skal du have et par twin tip ski til rådighed, samt et par støvler der sidder godt på din fod (jeg kan ikke understrege nok hvor vigtige gode støvler er i parken).

tre teenagere der er bedre end dig

Ski:

Der findes utallige ‘park’ twin tip ski, og i starten er det ikke så vigtigt lige præcis hvilken model du vælger, så længe du føler dig godt tilpas på skien. De fleste ski områder rundt omkring i Verden har efterhånden erhvervet sig twin tips, som kan lejes til overkommelige priser, så hvis du ikke helt har besluttet om parken er noget for dig, så er det klart at foretrække lejede ski til en prøvetur i parken.

Hvis du til gengæld gerne vil have dig dit eget sæt park ski, så kan du ofte finde gode tilbud på tidligere sæsons model. Der er ofte rigtig mange penge at spare, og specifikationerne ændrer sig som regel ikke meget i løbet af en enkelt sæson.

Park ski

Bindinger:

Det vigtigste når du vælger bindinger er noget så simpelt som kvalitet. Der findes mange gode bindinger på markedet, og som alt andet, er nogle også bedre end andre. Bindingernes funktion er at holde din støvle stabilt på skien, og så skal deres ‘click-out’ funktion selvfølgelig virke optimalt. Hårdheden af ‘click-out’ funktionen er opdelt i en DIN-skala. Det vil sige, at jo højere din DIN er indstillet, jo sværere er det at klikke ud af skiene. Din DIN skal indstilles på baggrund af forskellige parametre, og her inkluderes ting såsom, vægt, agressivitet, alder og højde. Det tager tid at finde sin egen helt perfekte DIN, men en god tommelfinger regel lyder på, at 10kg bliver til 1 DIN. Så hvis du vejer 100 kg, så skal din DIN være på 10.(groft sagt)

De mest fremtrædende mærker indenfor freestyle bindinger er Salomon, Marker, Atomic og Rossignol. Nedenfor er 4 af de bedste park bindinger taget pris og kvalitet i betragtning:

  • Marker Griffon 13
  • Salomon STH 12
  • Atomic FFG
  • Rossingol AXIOL 120 B120

marker-griffon-demo

Støvler:

Når du så har styr på dine ski, så skal du have styr på styr på det vigtigste, efter min mening, nemlig skistøvlerne. Gode skistøvler er uhyre vigtige både på pisten, i parken og i pudderet. Ligesom der er forskellige typer ski, er der også forskellige typer støvler.

De forskellige modeller kan grovt opdeles i tre forskellige kategorier:

  • Racing
  • Freeride
  • Freestyle.

Til netop dette formål vil man gå efter freestyle støvlen, som typisk er lidt blødere i flex, end f.eks racing støvlen.

Der er nogle mærker der har specialiseret sig i freestyle støvler, heriblandt Nordica, Salomon og Full Tilt. Det er dog ikke nødvendigt med en decideret freestyle støvle, og bestemt ikke i starten, her er det absolut vigtigste, at du føler dig tilpas i din støvle. Støvlen må ikke være for stor, men heller ikke for lille. Når du står oprejst i støvlen, skal du gerne kunne mærke enden af inderstøvlen med dine tåspidser. Når du så flexer i dine knæ vil dine hæle per automatik skubbe sig selv tilbage i støvlen, og så vil den passe helt perfekt.

Derudover skal støvlen passe til din fod i bredden og højden, og jeg vil anbefale at få en specialist til at hjælpe dig (De findes på skisports områderne, men også i Danmark). Til slut er det også ret vigtigt, at støvlen slutter tæt om dine skinneben, så du ikke ender op med ‘shin bangs’, som føles som en overdrevet lokal gang skinnebens betændelse.

full-tilt-be-2015

Her ses Full Tilt B&E støvle, som er glimrende i parken

Beskyttelse:

Hjelm, rygskjold og hoftebeskytter er ikke obligatorisk i parken, men for mig, og helt sikkert også for mange andre der shredder i parken, er det blevet til en god vane at have på. Hjelmen er det vigtigste, og jeg vil opfordre alle nybegyndere til at investere i en god hjelm. Rygskjold og hoftebeskytter er også en rigtig god ting at have. For det første beskytter det din krop mod slag og ultimativt brækkede knogler, men det giver også en psykisk sikkerhed at have en form for beskyttelse på kroppen, og det kan tit resultere i, at man tør prøve sig selv lidt mere af.

Hvis du tror at det er tabubelagt at køre med beskyttelsesudstyr i parken, så tager du helt fejl. Selv de professionelle kører med beskyttelse (Med undtagelser selvfølgelig), og så ser det faktisk også ret dope ud når man rocker hjelm-looket.

Køb alt dit freestyle udstyr hos Blacksnow.dk

Første dag i parken:

Henrik Harlaut Full Tilt

Du er blevet komfortabel på dine ski, og du er nu endelig blevet parat til at få taget din park mødom. Du kører nu ind bag det mystificerede orange sikkerheds hegn, hvor der med store sorte bogstaver står: PARK AREA BEGINS HERE. Alle park rotterne står omkring dig i deres slidte baggy outerwear, der er en svag dunst i luften af sjov tobak og du føler, at du er kommet ind i en helt ny verden. Du står lidt og tænker, hvad nu hvis jeg kører ned til den første box og laver det grimmeste og mest pinlige styrt i verden? Skal jeg bare køre forbi det hele og lade som ingenting? Nej! Det er nu du skal vise hvad du virkelig er lavet af.

Alle har været begyndere på et tidspunkt

Det er vigtigt at nævne, at der er INGEN der mestrer de forskellige aspekter af parken fra dag 1 af. Du kommer uden tvivl til at slå dig selv og have blå mærker på kroppen hvor du ikke er vant til det. Der vil måske være folk i liften der griner ad dig og tænker, at du har forvildet dig ud i noget du bare skal holde dig fra. Men det er her det er vigtigt at huske, at alle har startet fra scratch. Alle der kører i parken har på et tidspunkt været i din situation, og der er ikke andet at gøre end at ’embrace’ det.  Knubs skal tages som en del af førstegangs oplevelsen, og sådan er det unægteligt bare.

Uskrevne regler

Der er ikke mange regler i parken, men de få uskrevne der er, lyder på, at man skal respektere de andre riders. Man skal nogenlunde holde det kø-system der nu engang er. Det er ikke altid man kan køre lige hen til et obstacle og få sin tur, nogle gange må man vente et kort stykke tid på de andre riders. Det er altid en god idé at have et ‘crew’, altså nogle kammerater til at lave signaler til andre riders. Hvis du f.eks skal prøve et nyt trick på en kicker med en landing man ikke kan spotte længere oppe fra, så er det vigtigt at have en til at signalere med sine stave over hovedet, hvis du nu falder og slår dig. Derpå sikrer man sig, at man ikke får en anden rider i nakken og ødelægger jeres begges dag.

Flækket læbe den rigtige

Tre gode råd til parken

Mine tre bedste råd fra sæsonlivet til parken:

  • Preride (Tag en tur igennem parken, kig de forskellige obstacles igennem, så du kan se landinger og take-offs, og om de er i ordentlig forfatning.)
  • Reride (Nu kan du begynde på de første obstacles, tag de lette boxes, rails og kickers og få varmet kroppen op. . Lav speed checks på kickers, men ingen tricks endnu.)
  • Freeride (Nu er du godt varmet op, og komfortabel med de forskellige obstacles, og dermed kan du begynde at lege i parken. Udfordrer dig selv med nye tricks, nye rails og nye boxes. Gå stille og rolig frem i din progression, og nyd parken)

Lær det basale:

Box slides

Det første du skal lære er at lave et ordentligt boxslide. Jeg vil anbefale, at hike op og ned til en nem flat box i starten, for at blive komfortabel med den. Når du kører mod boxen skal du have nok fart til at komme hele vejen over, men i starten heller ikke alt for meget fart. Kør selvsikkert hen mod boxen og lav et godt afsæt med begge ben på samme tid. Vend 90 grader i luften og land solidt på boxen.

Vær meget opmærksom på balancen i din krop, og prøv at fordel vægten på skiene nogelunde ens. I starten vi du uden tvivl falde bagover på din hofte et par gange, og det er helt naturligt at have bagvægt, men det skal du prøve at vænne dig af med. Når du har taget boxen perfekt et par gange, kan du begive dig videre i parken.

Freestyle rail

Rails

Når du først er blevet komfortable på de forskellige boxes, så kan du begive dig videre til rails. Rails er en del sværere end boxes, men det er på rails, at du virkelig lærer at nyde parken, og det er også ren blær at kunne stompe et rail. Det er nu du så småt begynder at blive en del af parken, og du føler at du mænger dig med folkene omkring.

Rails er lidt sværere end boxes, først og fremmest fordi de er højere at komme op på, de er smallere og de gør NAS når man falder. Det vigtigste er at gå 100 % til railet med tanken om at du stomper det. Teknikken er meget lig med det du har øvet tidligere på boxen, men nu skal du også sørge for at lande på railet præcist i 90 grader, med bindingen lige over railet. Hvis du ikke gør det, så gør du enten for tidligt af, eller også slår du dig gevaldigt. Sørg altid for at have begge tips på skiene med over railet, så du ikke får en ski op, og en under – det kan godt resultere i nogle grumme knubs.

Øvelse gør mester

Øv dig mange gange, det tager tid at lære, og nu du først har lært at gå af et rail normalt og switch, så kan du godt tage det uden at stompe det, og samtidig uden at slå dig. Men bliv ved med at prøve, i dette tilfælde gør øvelse virkelig mester. Personligt var jeg lang tid om at lære at stompe mit første rail, men nu sidder den bare lige i skabet. Så giv aldrig op, selvom din krop siger nej, så lyt til dig selv og din hjerne, og mest af alt tro på det vil lykkedes.

Steez på crapapple rail

 

Kickers:

Nu har du lært så småt at begå dig på boxes og rails, og skal igang med at lære at køre på kickers. Til at starte med skal du udelukkende køre på de små kickers, og når du er blevet komfortabel med dem kan du begive dig videre op i niveau, altså ligesom på rails og boxes. Start med at lave straight airs, og måske se om du kan få et safety grab ind (hånden under skien ved støvlen). Når du har gjort det og har lært landingen at kende, kan du begynde at lave små tricks.

180

Prøv at stå fladt på jorden, pop et godt afsæt, og sving så dine ski rundt en halv omgang. Hvis det kan lade sig gøre for dig på jorden, kan det helt sikkert også lade sig gøre på det små kickers. Kør hen til kickeren, flex lidt ned i knæene, lav et lille afsæt og sving ellers bare kroppen rundt 180 grader. Det lyder nemt, og det er det faktisk også. Du kan se landingen over din skulder hele vejen, og det eneste du skal fokusere på i landingen er ikke at lande for meget tilbagelænet(det kan resultere i et par lidt dumme styrt), dermed skal du lande med vægten på det forreste at dine ski og ligesom smække dine tails ned umiddelbart efter dine tips berører sneen.

360

Nu skal du bygge en halv omgang mere på din 180, og det kan godt være lidt svært, især psykisk. Det er hele vejen rundt om dig selv, og virker for nogle lidt overvældende at gøre på ski. Det er dog ikke sværere end man gør det til. Kør hen til kickeren med samme selvtillid som du plejer, lav et godt pop, spænd din core rigtig meget, hold øjnene åbne, træk din knæ lidt op og lav ellers bare rotationen. Rotationen sidder hos de fleste i baghovedet, og man stopper automatisk i luften når man har færdiggjort den. Selvom man roterer lidt for hurtigt kan man i de fleste tilfælde stoppe rotationen med sin core. Du kan spotte landingen over din skulder næsten hele vejen, og derfor er det vigtigt at holde øjnene åbne.

Steezy

Videre udvikling

Hvis du mestrer det basale kan du begynde at lægge flere aspekter på din park skiing. Få flere tricks i posen, få din egen stil, få nogle svedige grabs på dine tricks. Man kan altid blive bedre i parken, og det er dét der er med til at gøre det så overdrevet fedt. Der findes ikke mange følelser i verden der slår dén følelse man får ved at lande et nyt trick.

Du kan læse mere om forskellige tricks her

Nu er der ingen undskyldninger, nu er det bare op til dig selv om du er klar til at prøve kræfter med parken.