Jason Levinthal & J Skis

Jason Levinthal er et velkendt navn i ski-miljøet, og hvis du føler at du har hørt navnet før, så er det med god grund. Jason Levinthal er nemlig ikke bare manden bag J Skis, men også kreatøren bag Line Skis og FullTillt.

Ingen mellemmænd

Selve ideen med J skis er at skabe et produkt, som kommer direkte fra producenten, og straks derefter bliver sendt videre ud til kunden. Jason Levinthal startede hans karriere ved at sælge hjemmelavede ski fra forældrenes garage, og det er med den filosofi han har startet J skis.

Levinthal drager nu fordel af de sociale medier når han lancerer et produkt. Han har f.eks. i flere omgange lagt forskellige designs til top-sheets ud på hans facebook, hvorefter han læser feedback fra hans kommende købere, og vælger det mest attraktive design efter deres mening.

Med denne fremgangsmåde kan han tage kundernes ønsker i betragtning, lave et design, og så kan det færdige produkt allerede være hos kunden efter et par måneder. Det er helt nytænkende i forhold til andre firmaer, som traditionelt kun lancerer et nyt design når en ny sæson nærmer sig.

Jason Levinthal beskriver det selv meget godt: I’m moving at the speed of thought. I can bring innovative products to the market in a fraction of time compared to the traditional business models”. 

J_Jason Levinthal building ski_no photo credit_BW

Alle hans ski er ‘limited editions’

Når Jason Levinthal lancerer en ny model er det altid kun i et begrænset antal. Det gør skiene mere ekslusive, og chancen for at man ser en anden på bjerget med de samme ski som en selv er begrænset. Han samarbejder med medier, atleter, musikere og endda lande.

De forskellige ski bliver produceret i mængder af ca. 50-100 stks. og når de er udsolgt er det surt show, fordi så er de væk fra hylderne forevigt. Et eksempel på et samarbejde med et land kan ses på hans “Canada is Awesome” ski, som blandt andet har vundet Freeskier Magazines Editor’s Award. 

CanadaIsAwesome-e1414610516709

 

 Samarbejdspartnere

Jason Levinthal har haft en lang og gloværdig karriere allerede, og derfor er de mennesker han samarbejder med også hans gode venner, som han har lært at kende igennem hans 20 år i branchen.

Der er f.eks. Steve Stepp, som producerer nogle af de fedeste urban segmenter og de mest underholdende edits der findes på Internettet. Derudover er der navne som Francois Sylvain, som han arbejdede sammen med på Line Skis, hvor han konstruerede tegninger til de nye ski, samt  Adam Haynes der her hjulpet Levinthal med at skabe hans første powder ski. Adam Haynes har tidligere arbejdet for Nike, Dakine, Under Armour og ESPN.

Nedenfor ses Steve Stepp på hans ironiske og personlige J Ski.

tumblr_my8kseqtFP1qks5fdo1_500

Levinthal

Levinthals business filosofi bygger på at han kan producere skiene selv, og derved er det muligt for ham at have en mindre, men mere strømlinet forretningsmodel der gør det nemmere for ham at lave top-produkter til konkurrerende priser.

J Skis er blevet taget godt i mod allerede, og de fleste af de nye produkter er allerede udsolgt på rekord tid. Og det rigtig godt taget i betragtning af hvor ungt firmaet er.

Som Levinthal selv siger:

I’ve only been at it for ten months, and I’ve made it this far. I’m really looking forward to what I can do a couple of years down the road”.