ACL

Korsbånd (ACL)

Hel eller delvis overrivelse af det forreste korsbånd er en af de absolut mest udbredte skader i forhold til skiløb. Størstedelen af os ved, at et overrevet korsbånd ikke just er en god nyhed for skiløbet, og mange af os tror endda, at det kan betyde at man aldrig kan vende tilbage til pisterne eller pudderet. Her vil jeg gerne sige frygt ej, der er mange professionelle og amatører der er vendt tilbage til skiløbet efter alvorlige korsbåndsskader, og det kan du også.

Hvordan ved jeg, at det er mit korsbånd den er galt med?

Når dit korsbånd springer er du i mange tilfælde slet ikke i tvivl. Jeg har selv prøvet det to gange, og begge gange har jeg hørt et højt pop i mit knæ, som har givet mig en sitren hele vejen op ad rygraden og en enorm lokal smerte i knæet. Det er meget vigtigt at du lytter til kroppen, og ikke prøver at køre videre fra der hvor du er, du skal nemlig allerede her begynde at tænke på skade og genoptræningsforløbet. Hvis du kører videre på et sprunget korsbånd, risikerer du at gøre skade på de andre ligamenter i knæet, og det vil kun gøre processen længere og mere smertefuld.

Sjældne tilfælde

I andre mere sjældne tilfælde er det faktisk muligt at springe sit korsbånd, uden selv at være bevidst om det. Det sker hvis du laver en helt clean overrivning, uden at skade de andre ligamenter. Det der så sker umiddelbart efter er, at de andre ligamenter i dit knæ går ind og overtager belastningen som dit korsbånd tidligere har taget sig af, og derfor er det faktisk muligt at køre videre på ski direkte efter. Det vil uden tvivl gør nas, men ikke mere end hvad en eventuel forstuvning eller et slag føles som.

Opsøg en læge

Derfor er det meget vigtigt altid at gå til lægen efter et uheldigt vrid i knæet, og få stillet en diagnose. Du vil ved et overrevet korsbånd føle en smule ubalance i knæet, især på trapper – så et godt tip til at diagnosticere sig selv, vi lyde på at gå op og ned af en kort trappe. Hvis du føler ubehag og løshed, så er det ofte korsbåndet den er galt med, og så skal du helt sikkert opsøge en læge.

Jon styrt i DEEEP POW - FUNNY

Når skaden er sket og du har fået stillet din diagnose

Du har nu fået at vide, at dit korsbånd er overrevet og nu skal du sammen med din læge tage stilling til om hvorvidt du vil have en operation, eller om du vil træne de andre muskler i knæet stærkere og køre uden dit forreste korsbånd.

Begge muligheder skal tages i betragtning, men i de fleste tilfælde vil jeg anbefale at vælge at få lavet et nyt korsbånd. Lægen vil også anbefale unge, såvel som aktive voksne af vælge operationen, med undtagelser selvfølgelig. Det er en beslutning man selv skal tage, men det er meget vigtigt at være i dialog med en læge eller fysioterapeut om de forskellige fordele og ulemper. Her i artiklen tager vi udgangspunkt i, at du vælger operationen.

Egne erfaringer

Jeg har selv sprunget mit forreste korsbånd i venstre knæ, ikke en, men to gange. Jeg har begge gange valgt operationen, og har aldrig rigtig været i tvivl om mit valg. Både fordi jeg stadig er ung, men også fordi jeg sætter pris på at kunne fortsætte mit aktive liv langt ud i fremtiden med fuld førlighed i knæet. 

Sæt realistiske mål for dig selv og din genoptræning

Korsbåndsoperation

Du er netop blevet opereret og ortopædkirurgen har været inde at forklare dig din situation. De spiser dig ofte af med, at du først kan genoptage kontakt og action-sport 9-12 måneder efter endt operation. Det er for mange en ordentlig mundfuld at sluge, og det giver en klump i halsen at tænke på, at man måske misser sæsonens første puddersving, og måske endda hele sæsonen.

Nu er det vigtigt at holde hovedet højt og prøve at tænke på det positive i en rent ud sagt ‘lorte situation’. Det er nu du har tid til at lære af din skade og fordybe dig i din situation.  Du ser unægteligt frem til en lang skadesperiode, men ikke nødvendigvis så lang og kedelig som lægen får det til at lyde som om.

Vi har skrevet en guide til hvordan du overlever en sommer med rekonstrueret korsbånd

Få kontakt med en fysioterapeut, der nogenlunde deler det mål, som du selv har sat.

Et ikke urealistisk mål for en genoptræningsperiode lyder på 6 måneder. Det er nogenlunde efter den periode professionelle skiløbere vender tilbage til sneen, så hvorfor skulle du ikke kunne gøre det? Her på Freeskiing er både Martin og jeg i gang med et genoptræningsforløb hvor vores mål er at vende tilbage på ski efter 6 måneder. Jeg har gjort det før, og det er bestemt ikke umuligt.

6 måneder lyder lige pludseligt meget bedre end 12 måneder?

Det er klart, at en målsætning om at være på ski efter 6 måneder lyder meget bedre end hvad lægen sagde, men for at nå denne målsætning skal du virkelig på hårdt arbejde. Du skal finde en god fysioterapeut, og dele dit mål med ham eller hende. Det giver fysioterapeuten mulighed for at tilrettelægge et hårdt og intensivt træningsprogram til netop dit knæ. Forbered dig på at knokle hver evig eneste dag indtil sæsonen starter, og så skal du nok i sidste ende lykkedes med at nå dit mål.

Helly Hansen offpiste

På ski igen

Nu er du endelig kommet tilbage på ski, og dit knæ føles stærkere end aldrig før. Det eneste problem du har nu er, at du er bange for at lave et dumt styrt og ende i samme sted som du lige har brugt 6 måneder på at komme væk fra. Det er klart at tanken altid ligger i baghovedet på os alle, men det er meget vigtigt at abstrahere fra denne tanke. Tænk på dit knæ som om, at du aldrig har været skadet – det vil hjælpe dig rigtig meget.

Overvind din psyke

Du bliver simpelthen nødt til at overvinde din frygt om at igen blive skadet, ellers vil din skade meget hurtigt kunne mærkes på dit skiløb, og den ekstra omsorg for dit knæ vil have den præcis modsatte effekt. Du kan ende ud i nogle dumme styrt hvor du f.eks lægger for meget belastning på dit modsatte knæ for at skåne din skade, og derved udsætte det raske knæ for at få overbelastningsskader. En god idé til at overvinde sin psyke med materielt hjælp, kan f.eks være ved at stå på ski med en skinne.

På ski med skinne

Der findes mange skinner med formål, at beskytte dit korsbånd og resten af dit knæ imod skader. Den faktor, at du ved at dit knæ er i sikkerhed vil helt klart hjælpe på det psykologiske. Jeg står selv med en såkaldt Armor Kneebrace fra http://www.donjoy.dk/, og jeg er meget glad for den. Når jeg først har spændt den på, så mærker jeg den nærmest ikke resten af dagen, og bare den tanke, at mit knæ er fuldkommen i sikkerhed gør mit skiløb så meget bedre.

Til sidst er der bare at sige: Nyd din kommende skiferie og resten af dine ski dage med et forstærket knæ og en forstærket viden. 

OBS: Vi arbejder på at lave en mere detaljeret artikel, omkring de forskellige aspekter af genoptræningen af et korsbånd. Følg med på vores Facebook side https://www.facebook.com/Freeskiing.dk, hvor vi næsten dagligt slår interessante og dybdegående artikler op omkring de forskellige genrer af Freeskiing.