Sådan overlever du en sommer med et rekonstrueret korsbånd

Står du meget på ski og har gjort det i mange år i streg, så er chancen for at du ødelægger dit knæ og skal have rekonstrueret dit korsbånd absolut tilstede. Her kan du læse mine 10 råd til at overleve en sommer med et opereret korsbånd.

Baggrundshistorie

Sidste år havde jeg en killer sæson og det hele kørte på skinner. Efter at have vundet Freeride DM 2013 besluttede jeg at fokusere mindre på konkurrencer og mere på film, billeder og dyb pudder. Det var svært at finde pudder i Østrig, så jeg rejste til Italien, Schweiz og Japan for at finde pudder og ved et lykketræf endte jeg med at finde latterligt dyb pudder på alle mine rejser. Det var fantastisk.

Troels i Schweiz

Troels Iversen på vej ind til hotellet i kraftigt snevejr i Mürren

Første og sidste dag i parken

Engang i begyndelsen af marts tog jeg den første rigtige dag i parken. Det skulle vise sig at være fatalt. På en kicker, som jeg har backflippet en milliard gange, overroterer jeg flippet og lander stærkt i bagvægt. Det er dog ikke værre end at jeg kan køre ned i slutningen af dagen. En MR-scanning viser efterfølgende at jeg har revet mit korsbånd, beskadiget mit inderste ledbånd, beskadiget menisk og noget bone bruise.

Kaltenberg-0015

Burde holde mig til sådan noget her

Bonus: Efter en lang sæson på ski har jeg åbenbart også overbelastet mit knæ med det resultat at en slimsæk ved knæet er meget betændt.

Ekstra note: Slår du knæet i Østrig, så vil jeg klart anbefale dig at få taget en MR-scanning uden at konsultere SOS International. De vil helst ikke betale for det, men min oplevelse er at har du fået den lavet, så skal de nok punge ud efterfølgende. Og du får den sandsynligvis ikke i Danmark.

Overlev en sommer med rekonstrueret korsbånd

Efter at have stået lidt mere på ski, slået knæet igen og taget hjem, blev jeg 2. maj opereret på Atroskopisk Center på Amager Hospital, som jeg kun kan anbefale. Hele vejen igennem har jeg fået en god behandling. Både før, under og efter operationen. Både operation og genoptræningen er forløbet flydende. Selvom fysioterapeuterne absolut ikke var enige med mig i at jeg skulle tilbage på ski i november måned, accepterede de mit valg og har hjulpet mig bedst muligt.

Rekonstrueret korsbånd

Mine 10 bedste råd

1) Bliv gode venner med træningscentreret

Først og fremmest, så kan du lige så godt vænne dig til at skulle bruge mange timer i træningscentret og til ikke at være særligt bevægelig. Mit bedste valg var at finde et træningscenter tæt på mit hjem (gåafstand på krykker) og afsætte tid i min kalender til at tage over i træningscentret. Her kan du vænne dig til at træne knæbøj og -stræk (som er overraskende smertefulde og svære) eller træne overkrop med øvelser som fuldstændig tager benene ud af ligningen.

Træningsprogram korsbåndsoperation

Uddrag fra min træningsdagbog efter min donjoy skinne er kommet af. Inden da var der også mange timer i fitnesscenteret

2) Find et job du kan klare fra computeren

Det anbefales at tage to ugers sygemelding, men som selvstændig og studerende var det ikke rigtigt et valg for mig. Jeg blev opereret fredag og var tilbage i skole og på arbejde mandag morgen. Med et eller flere jobs, som kan klares fra computeren, kan du sagtens tjene penge samtidigt med at du er knæskadet og meget immobil. Fysisk arbejde ligger 3-4 måneder ud i fremtiden efter en knæoperation. Hvis du tjene penge, mens du er knæskadet kan der også være flere penge til den kommende skisæson.

Note: Det skal siges at jeg nærmest ikke har haft smerter i knæet. Alle er desværre ikke er lige så heldige.

3) Tag ud og rejse

Efter nogle måneder var mit knæ i orden til at kunne gå rundt i længere perioder. Sommeren er lang, er du blevet opereret i forsommeren, som jeg passer det næsten perfekt med en rejse i sensommeren. Hvis du sørger for at det bliver en aktiv ferie, med svømning/vandring/cykling eller lignende, så har du også sikret dig en masse spændende og underholdende timers genoptræning.

Jeg er selv lige kommet hjem fra Canada og drager til Kyrgyzstan om en uges tid. Selvfølgelig til bjergene, dem har jeg savnet.

Summitshot Canada

Classic summitshot med Ross. Nu om sommeren og i Canada. Foto: Chalet Rafalt

4) Vænne dig til offentlig transport

Noget af det sværeste for mig, og noget der ledte til lidt diskussioner med fysioterapeuterne (jeg tabte altid), var ikke at måtte bruge min cykel i de første seks uger. Metro og S-tog bliver aldrig rigtigt min livret, men med et smadret knæ kan du godt vænne dig til det.

5) Finde en god position i sofaen, hvor benet bliver strukket ud

Vigtigt til de, efter min mening, lidt for mange timer i sofaen. For et opereret knæ er det vigtigste at opnå fuldt stræk igen, hvilket kan trænes mens du ligger og ser TV eller læser i sofaen. Find en god position, hvor knæet bliver strukket og brug den hver gang du ligger i sofaen. Finder du en hævet position er det også godt til når knæet skal ises og køles ned, hvilket er ret ofte.

6) Start med at læse bøger

Du vil være begrænset i det antal timer du kan bevæge dig og være fysisk aktiv. Udover at finde et job, som kan klares fra computeren, så synes jeg også det var fedt at starte med at få læst bøger. Det er afslappende og kan klares mens du laver andet, som at have is på knæet eller stræk (Se ovenstående). Og så er det meget mere lærerigt end at se TV.

7) Finde alternative sportsgrene

Jeg har altid løbet meget, spillet fodbold, badminton og lignende om sommeren. Alt sammen sportsgrene, som ikke rigtigt er en mulighed med et rekonstrueret korsbånd. Jeg var derfor nødsaget til at finde alternative sportsgrene, som at sejle kajak, svømme og hiking. Jeg kom dog først igang med de sportsgrene efter de første 6 uger, som hovedsageligt består af genoptræning/styrketræning/is på knæet.

Sejle Kajak København

8) Bliv skadet i et slutrunde år

At der var VM i fodbold i hele juni måned, gjorde det absolut ikke sværere. En god undskyldning for at ligge i sofaen og “strække benet ud” i to timer i streg. Så husk kun at blive skadet på lige årstal.

9) Fokusér på hvad du kan og ikke på hvad du ikke kan lave

I stedet for at fokusere på de mange begrænsninger, fokusér i stedet på din progression og de ting som du trods knæskaden kan lave. Skaden kan være en god undskyldning for at hænge ekstra meget ud med vennerne, dase på stranden, få gjort noget ved projekter som har ligget længe eller lign. Der er mange ting at lave, selv med et dårligt knæ.

10) Undgå at blive knæskadet

Verden går ikke under af at blive skadet og opereret i knæet og jeg har stadig haft en god og begivenhedsrig sommer. Men det er absolut ikke sjovt og mit bedste råd vil derfor være at du skal undgå at blive beskadige dit knæ. Det har også alle mulige længerevarende konsekvenser som forøget chance for slidgigt og kronisk instabilitet. Det kan ikke anbefales.

Har du selv prøvet at blive knæskadet? Hvis du har nogle gode råd, som du gerne vil dele med os, må du meget gerne kommentere herunder!