“Skiing the classics” er en ny serie på Freeskiing, hvor vi vil skrive om vores oplevelser af klassiske offpiste ruter i hele verden. Første del af serien omhandler verdens mest ikoniske, og længste, offpiste rute: Vallée Blanche i Chamonix.

Vallée Blanche

Kolde facts om Vallée Blanche:

  • Længde: 20 km
  • Højdemetre: 2700 m
  • Placering: Chamonix, Frankrig
  • Terræn: Gletscher
  • Bjergguide anbefalet

Vores oplevelse af ruten

Disclaimer: Vi kørte ruten uden bjergguide og i semi-whiteout vejrforhold. For den fulde oplevelse og sikreste nedfart vil vi anbefale at du hyrer en bjergguide til nedfarten. Husk udstyr til gletscherredning.

Den fulde oplevelse af Vallée Blanche er ikke bare selve nedfarten. Både transporten op og ned til ruten er en stor del af oplevelsen. På en god pudderdag vil du mærke at hele Chamonix “buzzer” og der er lang kø til Aguille du Midi liften fra centrum af Chamonix.

Tip: Hvis du har planer om at tage med Aguille du Midi op på en pudderdag, skal du være dernede tidligt for at hente voucher til, hvilken gondol du kan komme op med. Nyd en kop kaffe mens du venter på at det bliver din tur.

Aguille du Midi

Vejret var som sagt ikke helt på vores side, så vi kunne gå direkte fra kaffe og croissant hos Buck’s (Må vi anbefale Le Fournil Chamoniard på den anden side af gaden i stedet) ind i liften. Hvis ikke du kender Aguille du Midi, så er liften en oplevelse i sig selv. Den moderne gondol, som praktisk talt går lige op i himlen, tager dig fra 1035 m til 3842 m på ca. 20 minutter. Er du heldig, kan du endda få lov til at se skiere køre nedover verdens mest kendte nordside.

På toppen af liften går du ind igennem klippen, over en bro og igennem mere klippe inden du træder ud i et gletscherparadis. Første del af nedfarten går nedover en eksponeret ridge, hvor der er opsat et hegn, som du kan holde fast i på vejen ned. Har du ikke erfaring med at gå på eksponerede bjergkanter vil din puls allerede her komme op i det røde felt. Der er langt ned på begge sider!

Henover gletscheren

Når du er kommet nedover den eksponerede del, kommer du til et fladt plateau, hvor du kan stå og tage ski på og sørge for at gruppen er samlet og har styr på gletscherudstyret. Herefter begynder den reelle nedfart med en cruisy tur henover Glacier de Geant inden du drejer til venstre ned mod Mer de Glace. Efter venstresvinget bevæger nedfarten sig i sektioner.

Bonus: Halvvejs nede kan du holde til venstre og tage et stop ved Refuge du Requin og få et godt måltid og et glas rødvin

Der er mange valgmuligheder på den store gletscher, men pas på spalter og seracs. Der er ingen steder, hvor nedfarten bliver virkeligt stejl. I stedet er nedfarten virkeligt behageligt – skabt til at køre afslappede sving mens man nyder udsigten over de mageløse bjerge.

Hellbronner liften som forbinder Frankrig og Italien / Chamonix og Courmayeur

Når skyerne ligger tæt

Da vi kørte Vallée Blanche skiftede skydækket konstant karakter. Vi havde endda valgt at tage chancen i begyndelsen af april, hvor vejret typisk er stabilt og perfekt til de højalpine nedfarter. Tværtimod fik vi et dramatisk skydække, som kom og gik, og undtagelsesvist lod os se de majestætiske toppe rundt i Mont Blanc massivet. Ved overgangen til Mer de Glace gav skyerne slip og lod os sidde og nyde frokosten og udsigten.

Tip: Hvis du vil nå to ture på Vallée Blanche på én dag, skal du være hurtig og vente med at holde pause til du sidder i Montenvers toget. Hvis ikke det er ambitionen anbefaler vi at du tager dig god tid og nyder oplevelsen, skiløbet og det omkringliggende terræn.

Lommer med god sne

Selvom sigtbarheden ikke var optimal, var der især i toppen flere lommer med gode og bløde sving. Længere nede blev de 5-10 friske pudder centimeter afløst af blød og opvarmet forårs slush. Perfekt til de store pukkelfelter ned mellem store spalteområder. Hvis ikke du har grundkonditionen i orden, vil du på den sidste halvdel af Vallée Blanche komme til at mærke det. Store pukler og udfordrende snekvalitet sætter benene og skiteknikken på prøve. Tungen skal holdes lige i munden.

En øjenåbner

Facts sheetet skriver at nedfarten spænder over et vertikalt fald på 2700 m. Det er en sandhed, som skal tages med et gran salt. Medmindre snedækket er meget højt, vil du skulle tage Montenvers toget (inkluderet i liftkortet) ned fra ca. 1800 meters højde. Men stadig en nedfart på 2000 højdemetre.

Hvis du ikke tidligere har været opmærksom på, hvor meget, og hvor hurtigt, gletscherne forsvinder i Europa, så vil du få det tydeligt illustreret på vejen fra Mer de Glace op til Montenvers toget, hvor du skal gå op af 430 trappetrin for at komme til en lift, som tager dig det sidste stykke op til toget. Togstationen blev anlagt for foden af gletscheren. Det er skræmmende at se – især skiltene, som viser præcist hvor meget gletscheren er svundet ind de sidste 20 år er decideret deprimerende at se på.

Montenvers toget

Vallée Blanche slutter med en halv times togtur sammen med sightseeing turisterne, hvor du ikke skal blive overrasket over at få et mærkeligt blik eller to, når du kommer trampende med alt dit ski- og gletscherudstyr. Togturen er en glimrende mulighed til at få en kort lur eller få snakket lidt om det netop overståede skiløb. Vallée Blanche er meget mere end en offpiste rute, det er udflugt i de store bjerge, og skal tages sådan. Personligt synes jeg at der findes flere bedre og mere interessante nedfarter i Chamonix, men at køre Vallée Blanche er en kæmpe oplevelse, som bestemt bør prøves.

Variationer af Vallée Blanche

Der findes flere varianter af Vallé Blanche, som kan være værd at give sig i kast med hvis du er lidt mere eventyrlysten og lidt mere erfaren. Alle variationer er lidt mere udfordrende og stiller større krav til rutevalg og gletcher erfaring.

  • Petit Envers du Plan
  • Grand Envers du Plan
  • Gros Rognon

Overnatning i Chamonix

Der er mange gode muligheder for overnatning i Chamonix – og det behøver bestemt ikke være dyrt. I modsætning til de andre alpelande, så er hostel-kulturen stadig fuldt ud fungerende i Chamonix. Det betyder at du kan få simpel overnatning på hostel med adgang til fælleskøkken og -toiletter for omkring eller lige under 20€/nat.

Læs vores guide til billig overnatning i Chamonix her

Transport til Chamonix

Det er utroligt simpelt, og prismæssigt overkommeligt, at komme til Chamonix fra Danmark. Vi har fundet at det nemmeste er at flyve til Geneve, hvorefter du altid kan finde en billig shuttlebus til Chamonix (Priser fra 20-35€ plejer at være muligt). Flybilletterne til Geneve kan næsten også altid fås billigt, hvis du er villig til at flyve på lidt skæve tidspunkter.

Bonus: Det er ikke latterligt ukomfortabelt at sove i Geneve Lufthavn, hvis det er nødvendigt for at finde de billigste billetter.

Tak til Chamonix og Compagnie du Mont Blanc for at gøre turen mulig. Vi vender helt sikkert tilbage!

Alle billeder krediteres til Tore Amby (Følg Kaffeslabberen på Instagram)