Skitræning

For at være helt klar til skiferien næste år, bør du allerede nu starte med skitræningen. Man kan aldrig starte for tidligt med skitræningen. Desto længere du dyrker skitræningen, desto bedre føler du dig, når du endelig er på skiferie. Jeg vil gennemgå øvelser, gentagelser, fokus, begrundelse og til sidst give dig et komplet træningsprogram til din skitræning.

Skitræning – 4 aspekter

Jeg vil anbefale en skitræning, som fokuserer på 4 forskellige aspekter af træning. Disse 4 aspekter er:

Hvorfor disse 4 aspekter i skitræningen?

Hver især er disse 4 aspekter en vigtig del af skitræningen. Hvis du forbedrer de 4 aspekter indenfor skitræningen, kan du være helt sikker på at få en bedre oplevelse på din næste skiferie. Det vil forbedre din muskelmasse, så du ikke bliver øm. Koordinations- og balanceforbedring gør dig til en bedre skiløber og udholdenheden giver dig energi til de lange dage på ski. Samtidig vil skitræningen forbedre dine chancer for at forblive skadesfri.

Mangel på skitræning

Jeg har ofte rystet på hovedet af turister på skiferie. Mange af skiløberne er håbløst ude af træning og bliver trætte af en kort tur på pisten. Alt for mange er taget på skiferie, uden at forberede det med skitræning. Hvis man er vant til at sidde i en kontorstol hele dagen, er ens krop er ikke gearet til at bevæge sig i mange timer om dagen. Derfor er det yderst nødvendigt med skitræning. Både for fornøjelsens skyld, men også for en sikkerhedsskyld.

Komplet skitræningsprogram:

I det komplette skitræningsprogram har jeg samlet alle øvelserne i et program, som du kan følge indtil lige før skiferien. Det vigtigste i ethvert træningsprogram, således også i skitræningen, er PROGRESSION. Man bør altid sigte efter at forbedre sin præstation, fra sin sidste træning. Det nytter ikke noget at holde den samme vægt hele tiden. Kroppen skal presses, for at udvikle sig. Ligesom at stå på ski, så skal man også i skitræningen, presse sine grænser. Dermed kommer både krop og sind i bedre form.

Skitræning i stuen:

Har man ikke tiden til at nå i fitnesscenter 3 eller 4 gange om ugen, kan sagtens udføre skitræning i stuen. Det kræver en lidt anden opsætning af skitræningen, men det kan med den rette indstilling bliver mindst lige så effektivt. Samtidigt er det billigere og hurtigere. Skitræningen i stuen er sat op som intervaltræning. Hvilket betyder at skitræningen foregår ved høj intensitet og er hurtigt overstået. Se mere om skitræning i stuen ved at følge linket nedenfor.

Skitræning på StudenterRejserne.dk