• Vi løber på ski
  • Per Henrik Brask
  • 154 sider
  • Hardback

Inden man åbner bogen skal man være opmærksom på at bogen hovedsageligt henvender sig til begyndere. Skiløbere, som ikke har været afsted på skiferie før eller som kun har været afsted et par gange. Mange af informationerne i “Vi løber på ski” vil være basal viden for skiløbere, som har været afsted mere end 5 uger i sit liv. Bogen kan dog stadig bruges af mere erfarne skiløbere. Jeg fik i hvert fald opfrisket et par ting eller to.

Rigt illustreret

“Vi løber på ski” er 150 sider lang, men er på ingen måde uoverskuelig. Bogen er så rigt illustreret at man er færdig med at læse teksten inden man har fået kigget ordentligt på billederne. Bogen ville have nydt at have udvalgte sektioner, hvor Per Henrik Brask kunne gå i dybden med et emne. Det ville have givet bogen mere end en overfladisk profil, som “Vi løber på ski” til tider får. Enkelte passager i bogen er jeg uenig i, men det mere end et spørgsmål om personlige præferencer.

Skiløb skal være en leg

Bogen fokuserer meget på at skiløb skal være sjovt, at man skal have den basale teknik, men herefter lege sig til fremgangen. Og tak for det, skiløb er sjovt. Det må også gerne være hårdt, men først og fremmest er det sjovt. Alle elsker vel fornemmelsen efter en rigtigt god tur, hvor man ikke kan lade være med at smile. Det er den slags oplevelser, som får os til at blive ved med at stå på ski og herigennem blive bedre skiløbere. Det er et godt valg af forfatteren.

Samtidigt kommer “Vi løber på ski” rundt om alle relevante emner og problemstillinger omkring skiferien. (Pånær destinationer, som kommer i en anden bog) Der er håndgribelige råd, med alt fra sikkerhed til at tage børn med på skiferie. Det er dog stadig henvendt til absolutte begyndere, som får sine første oplevelser på ski.

Endelige dom over “Vi løber på ski”

Efter endt læsning af “Vi står på ski”, sidder jeg tilbage med en overordnet positiv fornemmelse. Bogen er velformuleret, nem at læse uden at blive for pædagogisk, har velvalgte fokuspunkter og er en god kilde til information. Selv for lidt mere øvede skiløbere. Jeg vælger derfor at give bogen 4 ud af 6 stjerner. “Vi løber på ski” vil gerne fungere som en introduktion til skiferier for den brede befolkning og det koster lidt på informationsniveauet, som til tider bliver en smule overfladisk. Dette afholder bogen fra at score fuld pointhøst. Men mangler du en julegave til den uerfarne skiløber, kan jeg varmt anbefale “Vi løber på ski”.

“Vi løber på ski” af Per Henrik Brask kan købes her.