På jagt efter sne

Efter at have været så heldig at vinde et ophold + liftkort et valgfrit sted i Salzburgerland, gik den store opgave i gang med at finde det skiområde, med de største chancer for pudder. Med den snefattige vinter in mende, blev det hurtigt klart at vi skulle kigge mod gletscherne i Salzburgerland. Herefter fik vi hurtigt øjnene op for Kitzsteinhorn gletcheren, som ligger lige på grænsen til nationalparken Hohe Tauern. Udover at chancen for god sne var bedre, kunne den øde nationalpark i baghaven også byde på god skitouring, hvis forholdene tillod det.

Skitouring 1

Alpenhaus Kaprun

Vi kørte afsted mod Kaprun, som ligger ved foden af gletscheren, men ikke helt uden problemer. Jeg har ikke haft bilen startet i noget tid, så da jeg kommer ud til bilen undrer det mig lidt at centrallåsen ikke virker. Jeg tænker dog ikke videre over det inden jeg forsøger at dreje nøglen. Ingen reaktion. Bilen er fuldstændigt død. Ross må kigge forbi i hans bil, for at få gang i bilen. Transporteren bliver ikke slukket inden vi er velankommet til vores luksuriøse Hotel Alpenhaus Kaprun.

Afsindig luksus

Vi havde tjekket hotellet hjemmefra, men bliver alligevel overrasket over præcist, hvor lækkert det er. Vi ankommer lige i tid til dagens fem-retters menu, som med dens overdådige kalv til hovedret, satte standarden for resten af ugen. Og den var høj. Hotellets wellness afdeling var forkælelse uden lige. Den flinke saunamester holdte stemningen høj og temperaturen højere. Lige indtil kroppen blev sænket ned i den iskolde udendørs pool.

Wellness

Man kan ikke tage til en ny by, uden at forsøge at komme i kontakt med nogle af de lokale, og helst gerne nogle skæve eksistenser. Det lykkedes allerede på første bar, hvor vi lynhurtigt bliver venner med den storrygende og -snakkende Ralf. Selvom han ikke havde været der i mange år, så var han sikker på at skiløbet på gletscheren var forfærdeligt. Næste dag tog vi dog chancen alligevel, og vi blev bestemt ikke skuffet.

Høj sol og store bjerge

Solen skinner fra en skyfri himmel og vi bevæger os hurtigt mod toppen af skiområdet, der går op til 3029 m. (For de mere eventyrlystne er der mulighed for at bestige Kitzsteinhorn 3203 m) Vi holdte os dog til en af de mindre og nemmere toppe, hvor vi hurtigt kom op og fik en fantastisk udsigt over den store nationalpark på den ene side og Zell See på den anden side. På vejen ned slår vi puddersving i iskold og glinsende pudder. Ralf fik ikke ret. Skiløbet på Kitzsteinhorn gletscheren er aldeles glimrende.

Pow turn 1

Skitouring

De næste par dage gik med at skitoure i området omkring gletscheren, som var lettilgængeligt og føltes ganske sikkert. Nærområdet gav mulighed for at toppe ud på nogle flotte toppe i lidt lavere højder end de højeste tinder på gletscheren. I løbet af bare tre dage nåede vi på fire forskellige toppe i området og fik mere end en håndfuld lange pudderture ned over det legesyge terræn.

Featurefyldt terræn

Terrænet på Kitzsteinhorn gletscheren er et paradis for enhver freerider. Lige under lifterne er der fyldt med render og masser af naturlige take-offs med gode landinger. Hvis man kender terrænet, vil man kunne linke mere end 10 drops og naturlige hits sammen på hver eneste tur nedover den nedre del af skiområdet.

Pudder over skiområdet

Når guiden viser vej

Det er altid ganske nemt at finde godt terræn på forsiden af et skiområde. Det svære er at vide, hvor man droppe ind bagom. For at få et bedre idé om, hvad mulighederne i terrænet bød på, hyrede vi en guide fra den lokale skiskole, Skischool Kaprun. Vores guide Heinz viste sig at være noget af en legende. Udover at vise os en fantastisk tur med urørt sne nedover 1700 højdemeter, fik han skiskolens bus til at hente os i bunden, så vi slap for at skulle hyre en taxa. Og så var det skide underholdende, når han fortalte om de mange muligheder i de store dale på engelsk med meget østrigsk accent. Muligheder i Kitzsteinhorn er endeløse, hvis man kender sine veje ud og ind – og er villig til at arbejde lidt for det.

Med bjergguide

Aprés på bjerget

Det hele skulle selvfølgelig ikke være dybt seriøst, så vi tjekkede selvfølgelig også den lokale aprés ski bar ud. Her regerede DJ Johnny med et væld af klassiske aprés hits og gamle 90’er technoklassikere, mens skummet fløj ud af skumkanonerne. Stemningen var høj, lige indtil kl. 16.30, hvor alle skal ned for at nå den sidste gondol og bus tilbage til Kaprun. En kort, men sjov aprés ski, hvor man skal være tidligt ude, hvis man skal blive for fuld inden man skal ned med gondolen. Og man slipper for risikoen ved at køre ned over pisten i en kæmpe brandert.

Zell am see udsigt

Afslappet attitude og flinke mennesker

Både i Kaprun og Zell am See mødte vi ikke andet end flinke mennesker med godt overskud i hverdagen. Man kan ikke andet end at blive glad, når en ældre lokal dame hilser på en tidligt om morgenen, mens man venter på bussen. Vi faldt også hurtigt i snak med de lokale og sæsonarbejdere, som havde masser af tid og lyst til at snakke og hænge ud. Det føltes som at hele stemningen i byen er meget åben og velkomne overfor folk, der er på besøg.

Transport til Kaprun

Det er nemt at komme til og fra Kaprun. Vi kørte dertil, hvilket tager en time til halvanden fra man drejer af motorvejen ved Wörgl. Men hvis ikke du har egen bil er det let og simpelt at flyve til München eller Salzburg og tage tog og bus til Kaprun. Og Kaprun er ikke større end at man kan gå fra bussen til sit hotel. Når du har skitøj på, så er busserne op til gletscheren gratis hver dag. De kører hver halve time fra tidligt om morgenen, og det tager et kvarters tid at komme til foden af gletcheren.

Ross pow turn

Overnatning i området

På hjemmesiden for Zell am See / Kaprun kan du finde al den information du behøver om området. Det inkluderer overnatning, transport, priser og events. Ift. overnatning, så tror jeg at du kan forvente højere priser på overnatninger på hotellerne i Kaprun sammenlignet med i Zell am See.

Godt råd

Skal du være i Kaprun/Zell am See, kan du stærkt overveje at købe Salzburger Super Ski Card i stedet for bare det lokale liftkort. Med Salzburger Super Ski Card får du mulighed for at køre i skiområder over hele Salzburgerland. Det gør at du har mange flere muligheder for at finde godt skiløb. Med alt fra lavtliggende træskiløb til højalpint GNAR, har Salzburgerland masser at byde på!