Her i artiklen vil du få et indblik i, hvordan en skilift af den gamle slags fungerer. Jeg håber at kunne give dig en dybere indsigt i, hvorledes en skilift fungerer. Det er et simpelt kig på den teknologiske og mekaniske baggrund i en skilift.

Old school stolelift

En gammeldags stolelift (dem som giver et ordentligt los i røven), er ret beset bare et langt stålkabel, med en stor remskive i hver ende. Stolene hænger fra kablet og sidder fast med et mekanisk grib. Grebet fungerer på samme måde som et skruestik, hvilket holder stolen fra glide tilbage ned ad kablet.

skilift
En gammeldags skilift

Henover sæsonen glider stolene en smule tilbage, hvilket er grunden til at du ofte vil se en streg, som er malet på kablet. Stregen viser liftmekanikerne, hvor langt stolen har flyttet sig. Du bør dog ikke bekymre dig, hvis stregen er langt væk. Stolene flyttes ofte rundt på kablet for ikke at slide det samme sted år efter år.

Tårnene

En serie af tårne former linien og holder kablet fra at ryge ned på jorden nedenunder. Tårnene bliver sat op med enten en kran eller en helikopter, alt afhængigt af budget, terræn og vejr. Tårnene har cross-arme, som holder et sæt hjul på plads. Enten over eller under disse hjul kører kablet. På langt de fleste tårne vil du at kablet går over hjulene. Undtagelserne er når liften skal køre henover et stejlere stykke. Når kablet kører under hjulene skabes der en større spænding, som gør at kablet kan skabe og køre op ad en mere drastisk vinkel.

Hvad driver skiliften?

I dag bliver de fleste skilifter drevet af en elektrisk motor, som har en dieselmotor som backup. Dagens elektriske motorer er langt mere miljøvenlige og billige i drift end tidligere tiders diesel motorer. Hvis du hører en diesel motor køre er det sandsynligvis fordi at liften, af en eller anden grund, kører på sit backup system. Skiliftens motor kan være placeret enten i dalstationen eller topstationen.

skilift st. anton
Tomme lifter er det bedste syn for enhver pudderhund. Rossco Mac

Hvordan holdes spændingen?

For at holde kablet stramt, kan det være to forskellige systemer afhængigt af skiliftens alder. Før i tiden, på gamle skilifter, sad der en stor modvægt, som sørgede for at holde spændingen på remskiven. På nyere lifter bliver der brugt hydraulisk spænding, store støddæmpere, for at sikre en nemmere indstilling og mere behagelig lifttur.

Jeg håber at dette gav dig et bedre indblik i hvordan en skilift fungerer.

Vil du gerne lære mere om skilifter, kan du tage et kig på Chairlift.org