Dette er en introduktion til den god pukkelpiste teknik. At køre pukkelpiste er udfordrende og fysisk hårdt. Rådene i denne guide bør dog kunne hjælpe dig til at få en nemmere og hurtigere vej ned igennem pisterne.

Synsretning:

Når man skier pukkelpiste er det vigtigt at være opmærksom på, hvor man kigger hen. Hvis man udelukkende kigger på den næste pukkel, vil man på et tidspunkt komme ud af kontrol. Det er derfor alfa omega at kigge et par pukler frem. Det vil i starten føles underligt, men man vil hurtigt mærke at hjernen og kroppen lagrer information. Dette betyder at du indleder svingene tidligere og kan køre hurtigere ned ad pukkelpisten.

Holdning:

For at gennemføre en pukkelpist mest effektivt, skal man fra start have den rigtige holdning. I den rigtige holdning peger hoved, skuldre og hofte ned af bjerget. Fødder, ankler og knæ, skal stå sammen, men stadig kunne bevæge sig uafhængigt af hinanden. Dette kræver en kort afstand mellem skiene. Desto mere lige man ønsker at køre ned igennem pukkelpisten, desto mere samlet skal skiene være. Dette er en høj holdning, hvilket giver plads til at benene kan bevæge sig op og ned med pukkelpisten.

Pukkelcarving:

På pukkelpisten er det også vigtigt at bruge skienes kanter. Dette er den optimale måde at kontrollere fart og rute ned over pukkelpisten. Når man carver i pukler forbliver man i den rette holdning. Bevægelsen sker derfor i underkroppen. Forbliver man i den rette holdning og har det rette pres på sine kanter vil balanceskiftet, som man kører over en pukkel, automatisk ske når knæene bevæger sig opad.

Absorbering og stræk:

Det vigtigste i god pukkelpiste er et godt absorbering og stræk. Man skal absorbere puklen og umiddelbart efter skal man strække sig ud, så man er klar til at absorbere den næste pukkel. Når man rammer en pukkel holder man overkroppen høj og lader knæene komme op mod overkroppen. Denne bevægelse kan også set som et aktivt træk af hælene op til hoften. Dette vil give god kontrol over puklerne. Når man er på toppen, fører man toppen af skiene ned på bagsiden af puklen og fører hoften frem, så man er tilbage i den rette holdning. Derved har man den rigtige balance og er klar til næste pukkel.

Balance:

For at have en god balance ned ad pukkelpisten, er det igen vigtigt at opretholde den rette holdning. Samtidigt bør vægtfordelingen på skiene være 60/40. Med 60% af vægten på dalskien og resten på bjergskien. Dette er i optimale betingelser og kan skifte hvis forholdene er suboptimale. Det er ikke kun vigtigt at have den rette vægtfordeling, man skal også have den vægt centret på skiene. Derved forbliver man i kontrol ned igennem pukkelpisten.

En video, hvor det hele guide til pukkelpist teknik bliver samlet sammen og et eksempel på god teknik.

Man kan lære meget af at læse og se den rigtige teknik på video. Den bedste måde og lære det på er dog stadig en køre en masse pukler. Så skal udviklingen nok komme. Du vil se det påvirke dit skiløb i en positiv retning, så god fornøjelse på pukkelpisten.