Dag 1. Mattun Coulouir

Første dag var afsat til et projekt jeg længe har haft kig på. Lige siden jeg så to spor komme ned igennem denne brede coulouir over Mattuntal har jeg haft lyst til at skie den. Selve nedfarten er ikke noget vanvittigt, det er en bred og ikke specielt stejl coulouir, men der er noget majestætisk ved at kunne starte højere op end alle andre og blæse ned i det åbne område. Der var desværre allerede nogle enkelte spor i coulouiren. To skiere havde touret op igennem den, for så at køre ned igennem deres egne spor. Det ønskede vi ikke at gøre da jeg sidste sæson havde hørt at den kan nås fra bagsiden. Vi startede derfor fra morgenstunden af med at bootpacke den op fra bunden af Valluga t-bar liften. Vi brugte lidt tid på at finde den rigtige indgang, da jeg troede den var længere nede. Det viste sig dog at jeg tog fejl, men vi fandt indgangen. Det var et bootpack af to omgange, med en bowl i mellem. Den første afdeling var nem, her var en trappe op, så det var intet problem. Den anden omgang var også forholdsvist nem, dog til tider rimeligt sketchy. Sneen var let, men ikke super dyb, så nemt at gå op. På den sidste del af turen skal vi gå på tværs henover en meget stejl side, hvor der direkte under var masser af klipper. Det krævede noget koncentration og fik pulsen lidt op. Selve nedfarten var overraskende god. Selve coulouiren er meget udsat for solen, så havde forventet et godt lag crust på toppen. Starten var også lidt tricky, men stadig nem. Som vi kører ned af ændrer sneen sig og vi får lov til at blæse ud i det åbne område i lækker forårssne. Det var en latterlig god overraskelse. Da vi kom ned på skiruten var det selvfølgelig røv og nøgler. Men de par hundrede meter med god sne vi fik var det hele værd.

Mattun coulouir, St. Anton, Valluga, ski, freeride

Vores tur på tværs, Valluga 2 stationen kan ses i baggrunden og vores spor ses til venstre i billedet. Foto: Martin Schøber

Dag 2: Hochkar

Andendagen blev startet på Rendl. Fra hinterrendl tourede vi over til den næste dal, som hedder hochkar. Herfra kunne vi spotte Kappl skiområde i horisonten. En interessant oplevelse at kunne stå på bjerget og se over til andre skiområder. Der er en hovedindgang som de fleste bruger, vi valgte dog at gå højere op. I starten blot for at se, hvordan bjergene omkring så ud fra toppen. Mens vi står deroppe ser vi dog en lækker linie ned igennem et noget klippefyldt område. Vi er lidt usikre på, hvorvidt det kan skies eller ej, men efter lidt snakken frem og tilbage vælger vi at køre ned igennem. Det viser sig at være en super interessant linie. Starten var tricky, fyldt med sten, men super god sne. Vi tog det stille og roligt for at finde den bedste vej igennem. Masser af sluff røg ned mens vi kørte. På et punkt i midten skal vi traverse ud igennem et stenfyldt område. Herefter er det en fantastisk line resten af vejen ned. Starter med et fint drop, med perfekt landing igennem et smalt område som åbner op, snævrer sammen igen og åbner op igennem. Den linie havde det hele, air, små præcise sving, store sving med høj fart og utroligt god sne. længere nede får vi efter et mindre traverse igen mulighed for at køre store linier ned igennem åbent terræn med kun få spor, hvilket betød høj fart. Latterligt sjovt. Det var min første tur ned igennem hochkar og hvilken tur.

linie hochkar, st. anton, offpiste, ski

Vores linie ned fra toppen af Hochkar. Foto: Jens Persson

Hochkar, cliffdrop, st. anton, offpiste, ski, bigmountain

Jeg dropper på vej ned fra Hochkar. Foto: Jens Persson

Dag 3: Maroital

På tredjedagen havde vi planlagt toure ud fra Stuben over Maroikopf til Maroital, hvor Jens Persson havde spottet noget legesygt terræn som ville være nemt tilgængeligt. Vi fandt også en lækker klippeside, som man kunne droppe en masse gange. Vi havde dog valgt at bruge dagen på en fotosession, så det blev ikke til så meget skiløb. Til gengæld fik vi taget en masse lækre billeder og droppet stort. Det er sjovt at have fotosession, det værste er bare at man ikke rigtigt får stået så meget på ski. Jeg fik et sving henover en masse sten og et enkelt drop samt et langt og kedeligt outrun. Det var dog stadig en god dag, med høj sol hele dagen. Det betød dog også at jeg er blevet lækkert solbrændt.

Cliffdrop, maroital, ski, st. anton, offpiste

Dropper i Maroital. Rider: Martin Schøber, Foto: Jens Persson

powder, maroital, pudder, offpiste, st. Anton, ski

Rider: Jens Persson, Foto: Martin Schøber

Dag 4: Kaltenberg

På dag 4 ville Søren gerne toure op til toppen af Kaltenberg og få fornemmelsen af at stå på toppen af gletscheren. Jeg havde en idé til en nedfart derfra, så det kombinerede vi til at tage afsted. Vi tog afsted fra morgenstunden og holdte et godt tempo hele vejen. Det tog derfor “kun” 3 timer fra Stuben. Vi tourede op til toppen af Maroi, skiede ned i Maroital og tourede derfra. Det var meget nemmere end den tidligere tur op til Kaltenberg. Denne tur var mere afslappende touring, fladere og et bedre spor, hvilket gjorde at vi kunne holde et godt stabilt tempo hele vejen. Selvom det var meget varmt og man svedte som et svin. Da vi kom til toppen af Kaltenberg, klatrede vi de sidste 10m op til et udsigtpunkt, hvor man også kan skrive sig i en bog. Så vi skrev vores navne i bogen og nød udsigten sammmen med lidt mad. Herefter begyndte det rigtigt sjove, nedfarten. Vi tog en nedfart jeg havde spottet fra dalen mod Langen. Er ikke sikker på vi ramte præcist, hvad jeg havde set, men ingen andre havde kørt turen. Helt untracked ned gennem to forskellige coulouirs. Der var en meget underlig skorpe i den første coulouir, men herefter var det god sne. Ikke super dyb pudder, men blød sne med god hældning og helt åbent område. Igen var det ensbetydende med høj fart og store fede sving. Det var en kæmpe fornøjelse. At det så kun varede et par min. er ligegyldigt. Det var en helt fantastisk nedfart og helt sikkert de timers touring værd. Vi tog desværre en dårlig vej ned, så vi skulle kæmpe os igennem buske og træer, hvilket tog noget tid. Også er outrunnet dårligere end jeg huskede det. Det var rimeligt slushy, man gled derfor ikke særligt godt og skulle arbejde for at komme ud. Men de store puddersving vi fik var alt værd!

Kaltenberg, St. Anton, offpiste, klatring, ski

Klatring til toppen af Kaltenberg. Foto: Søren Storgaard Sørensen

Kaltenberg, St. Anton, Offpiste, ski

Søren Storgaard Sørensen nyder solen på toppen af Kaltenberg. Foto: Martin Schøber

Læs mere om St. Antons fantastiske offpiste her.